X
تبلیغات

اسلایدر

دانش مدیریت فرهنگی و هنری - رنسانس پیشرفته - جلسه 3 - آشنایی با سبک های هنری
دانش مدیریت فرهنگی و هنری
زیر نظر انجمن علمی مدیریت فرهنگی هنری / دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب

رنسانس پیشرفته - جلسه 3 - آشنایی با سبک های هنری
ارسال در تاريخ 91/07/28 توسط مدیر فرهنگی هنری

موضوع :  رنسانس پیشرفته  - جلسه 3 - آشنایی با سبک های هنری 

دکتر عبدالرضا اتحاد - آشنایی با سبک های هنری

رشته مدیریت فرهنگی هنری

جلسه 3 – 25/7/91 :

نقاشی اوج رنسانس قرون 15 و 16 میلادی :

در قرن 16 ام، شهر رم مرکز هنری ایتالیا و رنسانس گردید و هنرمندانی شاخص و نوابغی هنری مانند لئوناردو داوینچی، میکلانژ و رافائل در این دوره ظاهر شدند و با کارهای خود مفهوم هنرمند نابغه را بیان کردند. خلق آثار جاودانه شان، از نقاشی و پیکره سازی مفهومی تازه خلق کرد. 

لئوناردو داوینچی : 

او اهل فلورانس ایتالیا بود و به عنوان یک انسان کامل و فرزانه در همه هنرها و علوم سرآمد عصر خود بود. وی نقاش، معمار، نویسنده، پزشک و مخترع بود. از آثار مهم نقاشی وی، نقاشی دیواری شام آخر (معروف ترین تابلوی مذهبی جهان و موفق ترین اثر لئوناردو از حیث بیان حالات درونی) و تابلوی مونالیزا یا لبخند ژکوند (پرآوازه ترین چهره فردی جهان) را می توان نام برد. 

میکلانژ : 

نقاش، پیکره ساز و معمار اوج رنسانس که از نظر فردی شخصیتی نا آرام و متشنج داشت. او حدود 90 سال عمر کرد و بیش از 90 پیکره و آثار نقاشی و چند اثر معماری از خود بر جای گذاشت. شاخص ترین اثر نقاشی وی، نقاشی سقف کلیسای سیستین در واتیکان رم است، که در فاصله 1508 تا 1512 میلادی با موضوع داوری اخروی و بکارگیری 300 پیکره به تصویر کشیده است. از آثار معروف پیکره سازی، پیکره های موسی و داوود و پیکره زاری بر جسد مسیح معروف به "پیه تا" را می توان نام برد. از آثار معماری موزه کاپیتولیند شهر رم و کلیسای سنپیر (sanpier) قابل ذکر است. 

رافائل : 

بارزترین نماینده اوج رنسانس که علی رغم حضور داوینچی و میکلانژ در عصر خویش، سبک خاصی بوجود آورد. او شخصیتی آرام و متین داشت و از این رو از رنگ مایه های روشن و لطیف بهره می گرفت. از آثار شاخص نقاشی او مدرسه آتن (آکادمی افلاطونی) را می توان نام برد. 

ویژگی های طراحی و نقاشی رنسانس :

1. تأکید به عنصر انسان در تصویر

2.    وجه مادی بخشیدن بر عناصر تصویر

3.     پرسپکتیو علمی با استفاده از سایه روشن کاری یا کیاروسکورو ( اصل تقابل پرسپکتیو) 

4.     استفاده از پرسپکتیو تک نقطه ای برای عینیت بخشیدن به عمق تصویر

5. آگاهی به تناسبات اندام بدن و به کارگیری آن در ساختار تصویر

6.     تأکید بر هماهنگی و یکپارچه بودن اثر بر اساس هنر کلاسیک یونان

7.     مطالعه طبیعت و نه تقلید از آن 

رنسانس شمال اروپا ( 1500 میلادی – یعنی آغاز قرن 16 ام) :

این رنسانس همزمان با  اراسموس، مارتین لوتر، دورِر و گرونوالد شروع شد. استفاده از رنگ روغن در نقاشی اولین بار توسط نقاشان شمال اروپا به کارگرفته شد و مبتکر آن استاد شهر فلومارل، روبرکامپن بود. بعد از او یان دان آیک رنگ روغن را در نقاشی به کار برد. وی اولین کسی بود که مفهوم عمق نمایی جدی را درک کرد. 

ماتیاس گرونوالد :

از بزرگترین فرد گرایان رنسانس که بیشتر به نمایش منظرهای غیر زمینی و اندوهبارترین و هلناک ترین صحنه های رنج عیسی مسیح پرداخت. 

دورِر : 

که تحت تأثیر داوینچی به شیوه رنسانس ایتالیا، نقاشی و حکاکی از موضوعات مختلف را بر جای گذاشت. هنر وی در سه فاکتور خلاصه می شود : 

1. عشق به طبیعت

2. عشق به مذهب

3. ارزش برای انسان

پیتر بروگل : (از پدر صحبت می کنیم نه از پسر)

از نقاشان برجسته این دوره که در آثارش علاقه به رابطه انسان و طبیعت بیشتر دیده می شود. شکارچیان در برف از آثار او و از اولین تابلوهای دورنمای طبیعت و منظره در تاریخ غرب به حساب می آید. 




اسلایدر