دکتر عبدالرضا اتحاد - آشنایی با سبک های هنری - جلسه 5
سقف کلیسای کاتولیک اشلیرباخ در اتریش، در سبک روکوکو.
موضوع : سبک روکوکو، نئوکلاسیک و رومانتیک
آشنایی با سبک های هنری
دکتر عبدالرضا اتحاد
رشته مدیریت فرهنگی هنری
شیوه روکوکو : (1715 میلادی)
با مرگ لویی چهاردهم و آغاز زمامداری لویی 15 ام در فرانسه شیوه تزئینی، انتقادی، سیاسی روکوکو شکل گرفت. روکوکو از واژه ی روکای به معنی سنگریزه گرفته شده است. ویژگی های این شیوه تقابل با شیوه کلاسیک، استفاده از موضوعات دنیوی، رنگ های لطیف ، خطوط منهنی ظریف و بهره گیری از جلوه های شاد و ملوّن می باشد.این سبک مطابق با سلیقه ی اشرافیان می باشد. از نقاشان برجسته این شیوه آنتووان واتو، با تابلوهای ژیله و سفر زیارتی جزیره الهه عشق می باشد. هنرمندان دیگر این شیوه فراگونار با تابلوی تاب بازی و شارون با تابلوی آداب غذا خوری و همچنین ویلیام هوگارت با تابلوی ازدواج مطابق مد روز را می توان نام برد. گرایش به شیوه های فردی در روکوکو موجب پیدایش سبک رمانتیک گردید.
نئو کلاسیک : (نیمه دوم قرن 17)
گرایشی که در نیمه دوم قرن 17 میلادی بر علیه روکوکو سراسر اروپا را فراگرفت نئوکلاسیک است. توجه بر امور اساطیری یونان و رم، به گونه ای خشک و سرد ، مبتنی بر اصول کلاسیک، از مشخصات این سبک است. بنیان گذار آن منگس، پیکرتراش و نقاش آلمانی بود. پیشگام نقاشان این شیوه ژاک لویی داوید فرانسوی با آثار سوگند هوراتی، مرگ سهراب، و مرگ مارا است.
اِنگر نقاش برجسته فرانسوی است که خط در آثارش نقش اساسی داشت. تابلوی مسیح در میان دانشمندان از آثار اوست. ویژگی شیوه داوید؛ پرهیز از ژرف نمایی اقراق آمیز، استفاده از طیف متنوع رنگ ها و روایت گری است.
ویژگی کار اِنگر استفاده از رنگ های شفاف ایجاد فضای رمانتیک تحت تأثیر رافائل است.
سبک رمانتیک :
رمانتیک از واژه ی فرانسوی رمانس یا رمان به معنی داستان تخیلی گرفته شده است. این سبک به عنوان اولین سبک هنری مدرن برای جدا ساختن هنر نوین از کلاسیک بوجود آمد. رمانتیک پدیده ای ادبی به رهبری شکسپیر، دورد بایون و گوته بود. ویژگی های این سبک غلبه ی احساس بر عقل و منطق، توجه به مسائل خیالی، بیان مشقات و زجر های انسانی و همچنین از هم پاشیدن انسجام فرم و رنگ بود. از نقاشان این سبک، اوژن دلاکروا نقاش شرح گرا است که در آثارش رنگ نقش اساسی داشت. از آثار وی شکار شیر، آزادی در پیشاپیش مردم بوده است.
تئودوژریکو با تابلوهای زن دیوانه، گاری حمل مهمات و جان کنستابل، با تابلوی ارابه علوفه و کامیل کورو پدر منظره سازی مدرن ، با تابلوی خواننده کوچک و ژان فرانسو امیله با تابلوهای خوشه چینان و برداشت محصول گندم و ویلیام بلیک، با تابلوی آغاز زمان و ویلیام ترنر با تابلوی آتش سوزی بناهای پارلمان و فرانسیکو و گویای اسپانیایی که در زمینه چاپ و نقاشی فعالیت داشت، و صحنه هایی از کشتار مردم اسپانیا و جنگ های داخلی را به تصویر می کشید را می توان نام برد.
گویا چهار مجموعه چاپی داشت :
1. اوهام یا کاپریسها
2. بلایای جنگ
3. ناجورها ( ضرب المثل ها)
4. صحنه های گاوبازی
خودگویا می گوید من سه استاد داشتم، رامراند، ولاسکو ئز و طبیعت. از آثار گویا تابلوهای دوم ماه میو و سوم ماه می قابل ذکر است.
اینجا گوشه ای از قاب شیشه ای است برای یافتن اطلاعاتی در خصوص دانش مدیریت فرهنگی هنری . یا علی