نقش و کارکرد رسانه ها در جوامع مختلف :

1.    جوامع غربی پیشرفته  یا جوامع سرمایه داری
2.    جوامع در حال پیشرفت
3.    جوامع سوسیالیستی یا کمونیستی : رسانه ها ابزاری است برای سرمایه داری

مارکس :

از نظر مارکس جامعه دارای زیربنا و روبنا می باشند.
روبنا : شامل فرهنگ  می باشد که توجیه گر اقتصادی است
زیربنا :  به شیوه تولید یا همان اقتصاد گفته می شود.

فرهنگ ابزاری در دست سرمایه داری است تا اهداف سرمایه داری را که شامل، اقناع طبقه کارگر و ادامه وضع موجود را توجیه می کند.

جوامع سوسیالیستی که از تفکر مارکسیست ایجاد می شود بر اساس روبنا و زیربنا جامعه را نتیجه اقتصاد می داند. به همین دلیل زیربنا یا بنیان و اساس شیوه تولید یا اقتصاد است که روبنایی که بر آن بنیان می شود بر اساس همین اقتصاد شکل می گیرد. در جامعه مارکسیستی فرهنگ نیز ابزاری در دست طبقه حاکم می باشد.

در نظام سوسیالیستی، نقش رسانه، تنها نقش اقناع کنندگی و توجیه حکومت در راستای ادامه وضع موجود است.  در این نوع جوامع بخش بزرگی از رسانه ها، رسانه های دولتی هستند که در راستای اهداف حکومت ایجاد می شوند.

کارکرد رسانه در جوامع سرمایه داری یا جوامع پیشرفته :

در این جوامع، اصل بر لیبرالیسم، آزادی فردی و منفعت طلبی شخصی است.  در این نظام، رسانه ها نقش رابط بین، دولت و مردم را بر عهده دارند. یعنی، رسانه، از طرف مردم نظاره گر بر رفتارهای دولت و منتقد دولت می باشد. از طرفی دولت ها نیز از طریق رسانه ها سعی بر شفاف سازی افکار عمومی و سعی در جلب و جذب حمایت های مردمی دارد. بخش اعظم رسانه ها، در این جوامع، رسانه های خصوصی یا نیمه خصوصی هستند. ( یعنی استقلال دارند و می توانند دولت را نقد کنند.)

در آزادترین جوامع نیز خطوط قرمزی وجود دارد که رسانه ها حق عبور کردن از آن ها را ندارد. که مهم ترین خط قرمز در همه جوامع حفظ منافع ملی می باشد. که این خود تفسیرهای مختلفی را ایحاد می کند. هر چه جامعه آزادتر و رسانه ها قوی تر باشند این خطوط قرمز شفاف تر، واظح تر و تعداد آن ها کمتر می شود.

دولت -» رسانه -» مردم : در این صورت دولت از طریق رسانه با مردم ارتباط برقرار کرده و با مردم ارتباط برقرار می کنند.

جوامع در حال توسعه یا پیشرفت :

در این جوامع که کشورهایی مثل مالزی و ترکیه را می توان نام برد، رسانه معمولاً کارکرد دوگانه دارد. کارکرد ظاهری و کارکرد پنهان. در کارکرد ظاهری رسانه سعی می کند، شکل رسانه های جوامع پیشرفته را نمایش دهد؛ اما در باطن، سیاست های دولتی را دنبال می کند.

در این جوامع اکثریت رسانه ها، رسانه های نیمه خصوصی هستند. یعنی رسانه هایی که، سرمایه گذاری و مالکیت خصوصی دارند، اما حمایت های زیادی از دولت کسب می کنند.

انواع رسانه از نظر سرمایه گذاری :

1.    رسانه های خصوصی
2.    رسانه های نیمه خصوصی
3.    رسانه های دولتی

حمایت های دولتی :

•    کاملاً مستقیم : پول و تسهیلات خوب می دن و ...
•    غیر مستقیم : برای فرهنگ سازی از آن استفاده می شود. معافیت مالیاتی و ...

سوبسیت یا یارانه :

معرف حمایت ها و کمک های دولت به رسانه هاست. این حمایت ها اشکال مختلفی دارند. هم به شکل مستقیم و هم غیر مستقیم به رسانه ها داده می شود. که مهم ترین شکل مستقیم یارانه مطبوعات و رسانه ها، کمک های نقدی، اعطای وام و تسهیلات و شکل غیر مستقیم آن می توان از تهیه و تولید برنامه هایی در جهت معرفی و در نهایت، استفاده از رسانه بیان کرد؛ یا برگزاری نمایشگاه ها و خرید آن رسانه، یا حق استفاده از آن .

سپس سرکار خانم نیریز به ادامه کنفرانس جلسه قبلشون پرداختند در خصوص کارکردهای رسانه

دانلود فایل پاورپوینت ( Power point) - کنفرانس خانم نیریز - کارکردهای رسانه

این مطالب در میان کنفرانس توسط خانم دکتر حسین زادگان بیان شد :

انواع رسانه از نظر روش ارائه :

1.    تلویزیون :
تعریف تلویزیون از دیدگاه جرج گرنبر :
گربنر تلویزیون را بازوی فرهنگی نظام صنعتی می داند.
نقش ها مختلف تلویزیون :
2.    نقش آموزشی
3.    نقش تفریحی و سرگرمی
4.    تلویزیون وسیله ای برای اطلاع رسانی و خبر دهی
5.    رادیو :
وسیله ی ارتباط جمعی سمعی، که به عنوان ؟ و سحل ترین وسیله ارتباط جمعی شناخته شده است.
6.    تلفن گویا
7.    صندوق صوتی یا پست صوتی
       سایر رسانه ها:
8.    اسلایدهای چند رسانه ای : مثل پاورپونت
9.    مجله ویدیویی

فایل های کاتالوگ :

محتوای آن می تواند هم مولتی مدیا می باشد، هم اینکه ظبط شده است و آنلاین نیست. سی دی – دی وی دی

تأثیر رسانه روی افکار عمومی :

الوین تافلر اعتقاد دارد تأثیر رسانه ها روی افکار عمومی باعث می شود که رسانه یا هر وسیله ی ارتباط جمعی، تبدیل به ابزاری برای تسلط و تفکر جهانی باشد.
رسانه ها در شکل دهی افکار عمومی و تغییر آن بر اساس اهداف رسانه ای از قبل تعیین شده. نقش به سه زایی دارد.

تعریف رسانه های پادکست :

جدید ترین تکنولوژی تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنت

جنگ های رسانه ای :

جنگ رسانه ها، یکی از مهمترین شکل های جنگ نرم، به کار بردن رسانه، برای تسلط و استسمار افکار عمومی ملت هاست.